صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن
2 سال قبل
0

ویژگی های قانون گذاران :

از آن جا که وضع قانون اهمیت زیادی دارد، قانون گذاران باید از بین افرادی که شایستگی لازم را برای این کار دارند، انتخاب شوند. شایستگی هایی مانند: شجاعت، دلسوزی، تخصّص، دین داری، طرف داری از حقوق محرومان و ... . همچنین قانون گذاران با توجه به نیازها و موضوعات مختلف جامعه سعی می کنند بهترین قوانین را وضع کنند .

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :

قانون اساسی کشور ما در روزهای ۱۱ و ۱۲ آذرماه ۱۳۵۸ به همه پرسی گذاشته شد و مردم به آن رای مثبت یا آری دادند . قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ۱۷۷ اصل دارد.

دو وظیفه شورای نگهبان :

این شورا همه ی قوانینی را که در مجلس تصویب می کند با قانون اساسی و اصول و احکام دین اسلام تطبیق می دهد و اگر قوانین تصویب شده با قانون اساسی و اصول و احکام دین مغایرت داشت آنها را رد می کند با دوباره به مجلسی برمی گرداند تا اصلاح شود.

این شورا بر انتخاباتی که در کشور برگزار می شود مانند انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی نظارت می کند و پس از بررسی و تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات به آنها اجازه ی انتخاب شدن می دهد.

مجلس خبرگان :

در این مجلس خبرگانی که از سوی مردم انتخاب شده بودند ، براساس اهداف انقلاب در طی چند ماه قانون اساسی را نوشتند و تصویب کردند.

 مجمع تشخیص مصلحت نظام :

در مواردی که شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به توافق دربارهٔ تصویب یک قانون نمی رسند، مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصمیم نهایی را می گیرد.


سایر مباحث این فصل